Skip to main content

Bethany Scholfield

  • BA (University of Victoria, 2022)
Notice of the Final Oral Examination for the Degree of Master of Arts

Topic

Chères Lumières : Une étude comparative de la colonisation de l’imaginaire et de la vision sexuée de l’autochtonie dans Lettres d’une Péruvienne (1747) et Lettres iroquoises (1755)

Department of French

Date & location

  • Monday, April 15, 2024
  • 11:00 A.M.
  • Clearihue Building, Room C251

Examining Committee

Supervisory Committee

  • Dr. Sara Harvey, Department of French, University of Victoria (Supervisor)
  • Dr. Megan Lukaniec, Department of Indigenous Education, UVic (Outside Member)

External Examiner

  • Dr. Mylène Dorcé, Department of French, UVic

Chair of Oral Examination

  • Dr. Astrid Brousselle, School of Public Administration, UVic

Abstract

Cette thèse examine les liens entre les visions sexuées de deux romans épistolaires, les Lettres d’une Péruvienne (1747) de Françoise de Graffigny et les Lettres iroquoises (1755) de Jean-Henri Maubert de Gouvest, qui participent d’une vogue littéraire en France au XVIIIe siècle reposant sur l’appropriation du point de vue de l’Autre. En prenant les figures d’une princesse inca et d’un marchand de fourrures iroquois comme protagonistes, les deux auteurs révèlent des problématiques propres à la société française des Lumières et témoignent de la construction européenne de l’autochtonie imaginaire. La mise en opposition de ces deux textes permet notamment l’analyse de la condition de la femme et de l’imaginaire social de la France au XVIIIe siècle et les idéologies coloniales qui proviennent de cette période culturelle. Afin d’interroger les thèmes abordés dans cette thèse, une partie recherche-création rompra le texte par des lettres de nature personnelle et réflexive.

This thesis examines the links between the gendered visions of two epistolary novels, Lettres d'une Péruvienne (1747) by Françoise de Graffigny, and Lettres iroquoises (1755) by Jean-Henri Maubert de Gouvest, who participated in an 18th-century literary vogue in France which appropriated the point of view of the Other. Taking as their protagonists an Inca princess and an Iroquois fur trader, the two authors reveal both the distinctions within the French society of the Enlightenment and the construction of a European indigenous imaginary. Comparing these two texts instigates an analysis of the status of women and of the social imaginary in 18th-century France, and a critique of colonial ideologies that emerged from this cultural period. To interrogate the themes confronted in this thesis, a research-creation section will break up the text in the form of letters of a personal and reflexive nature from the author.