Marc Lapprand

Marc Lapprand
Position
Professor
French
Credentials

PhD (Toronto)

Status

On sabbatical

Contact
Office: Clearihue C232

Marc Lapprand is a French literature modernist. His passion for the work and life of Boris Vian (three books, fourteen articles, over twenty prefaces and introductions) has led him to co-supervise the editing team of his Complete Works published by Fayard (15 volumes, 1999-2003), and eventually to lead the editorial team of Vian's Complete Prose Works for Gallimard's prestigious "Bibliothèque de la Pléiade," (2 volumes, 2010). He is currently working on Oulipo, and has developed an interest in evolutionary psychology and literary Darwinism. Presently research partner of the Institut national des sciences humaines et sociales (CNRS – Paris), on Medical Humanities.


Marc Lapprand est moderniste de formation. Sa passion pour l’œuvre et la vie de Boris Vian (trois livres, quatorze articles, plus de vingt préfaces et introductions) l’a conduit à codiriger l’édition de ses Œuvres complètes chez Fayard (15 tomes, 1999-2003) et plus récemment à diriger l’équipe éditoriale des Œuvres Romanesques complètes de Boris Vian à la prestigieuse Bibliothèque de la Pléiade (2 tomes, Gallimard, 2010). Il travaille actuellement sur l’Oulipo, et se penche en outre sur l’évolutionnisme en psychologie et en études littéraires. Actuellement chercheur affilié à l’Institut national des sciences humaines et sociales (CNRS – Paris), sur les Humanités médicales.

Specializations

 

  • Modern and contemporary French literature
  • Boris Vian, Jacques Jouet, Raymond Queneau, Georges Perec, Oulipo
  • Literary theory
  • Literary Darwinism

Research projects

 

Research partner with the Institut national des sciences humaines et sociales (CNRS – Paris, dir. Pr. Alain Schaffner), on Medical Humanities.

« Correspondance Jacques Bens – Oulipo. Textes réunis et présentés par Marc Lapprand et Christophe Reig », project sponsored by Paris 3 – Sorbonne Nouvelle, THALIM-UMR 7172.

« Boris Vian en son deuxième siècle », International Conference to take place at UVic on March 12-13-14, 2020. Project sponsored by UVic, the French Consulate in Vancouver, Librairie Sur le Fil de Paris.

Selected publications (in the last 6 years)

 

Noël Arnaud, chef d’orchestre de l’Oulipo : Correspondance 1961-1998. Textes réunis et présentés par Marc Lapprand et Christophe Reig. Paris, Honoré Champion Éditeur, 2018.

« L’Oulipo pour et par les savoirs », L’Oulipo et les savoirs, Formules, No 21, Dir. Cécile de Bary et Alain Schaffner, Les Presses universitaires du Nouveau Monde, 2018, p. 47-60.

« La Tentation évolutionniste de l’œuvre de Martin Winckler. » Médecins-écrivains français et francophones. Dir. Julia Pröll, Hans-Jürgen Lüsenbrink, Henning Madry. Würzburg, Verlag Köningshausen & Neumann, 2018, p. 147-160.

« L’Oulipo vu par la critique anglo-saxonne : égards ou égarements ? » Contemporary French and Francophone Studies, 2016, Vol. 20, No 3, p. 461-469.

« Du théâtre booléen au « théêtre » jouetien : de la difficulté d’une dramaturgie oulipienne. » Oulipo mode d’emploi, dir Christelle Reggiani et Alain Schaffner, Paris, Éditions Honoré Champion, 2016, p. 223-234.

« La tentation de la contrainte chez Martin Winckler.» Les Cahiers de Didactique des Lettres [en ligne], Varia, Les œuvres plurielles de Martin Winckler, 22/12/2014.

« L'Image et l'Oulipo. » Fascination des images / Images de la fascination. Ed. Gilles Declercq and Stella Spriet, Paris, Sorbonne-Nouvelle, 2014, p. 215-231.

Dossier: Autour du darwinisme littéraire, dir. Marc Lapprand. « Présentation du dossier » ; « Comment appliquer la psychologie évolutionniste à l'étude des textes littéraires? » @nalyses:Revue de critique et de théorie littéraire, Vol. 9, No. 2, Printemps-été 2014, p.1-5 ; 39-56.

« Boris Vian e(s)t le raisin aigre. » La Catastrophe apprivoisée : Regards sur le jazz en France. Paris, Outre Mesure, coll. « Jazz en France », 2013, p. 139-149.

Courses taught (in the last 6 years)

 

  • FRAN 100 (Intensive French I)
  • FRAN 275 (Writing in French I)
  • FRAN 280 (Literary Texts I)
  • FRAN 375 (Writing in French II)
  • FRAN 390 (Critical Methods)
  • FRAN 450 (Studies in French Literatures and Cultures after 1800)
  • FRAN 455 (Dada and Surrealism: the end of the novel)
  • FRAN 456 (20th century French Theatre)
  • FRAN 457 (Breaking new ground after existentialism)
  • FRAN 506 (Studies in French Literature and Culture)
  • FREN 505A (Studies in Literary Theory and Criticism)