
 

 
 

 
 

 

 

 

 

 

Censorship and Sympathy: Nationalist and Republican Approaches to the International Press 

During the Spanish Civil War (1936-1939) 

 

By Ethan Barkley 

 

Supervised by Dr. Perry Biddiscombe 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



1 

Table of Contents 

Introduction           2 

Chapter One: Historiography         3 

Chapter Two: Historical Background        9 

Chapter Three: Republican Press Management      18 

Chapter Four: Nationalist Press Management      30 

Conclusion           45 

Bibliography           46 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



2 

INTRODUCTION 

The Spanish Civil War, shortly after the spark of Franco’s rebellion in Morocco on July 

17, 1936, attracted a great deal of international attention. Prior to the outbreak of hostilities, 

however, international interest in Spanish news was limited. Considered a “backwater” when 

compared to the major industrial and cultural centres in Europe, Spain was not considered 

particularly important to most international papers, even among those who had the resources to 

keep their own correspondent in Spain.1 Minor exceptions came in the form of the 1934 uprising 

in Asturias and the election of the Popular Front in February 1936, both of which prompted some 

interest. The Daily Telegraph’s correspondent during the Civil War, Henry Buckley, began 

covering Spanish news as a freelancer in 1929.2 Martha Gellhorn, similarly, arrived in Spain in 

1937 with no official connection to any publication beyond a letter of introduction from an editor 

at Collier’s Weekly — for whom she would eventually work as correspondent during the civil 

war.3 This lack of formality was typical in the early days of the Civil War; the ‘news net’ was 

assembled out of freelancers and other contractors, alongside the rare staff correspondent. 

Eventually, as positions of both sides became more firmly entrenched, reporting on it became 

increasingly the purview of regular staff correspondents.4  

The nature of the civil war quickly escalated from an attempted coup d’état in a 

“backwater” country to a conflict of international significance. This coincided with the rapid 

expansion of the foreign press presence, which played an instrumental role in shaping public 

opinion abroad. From the first few months of the war, both the Nationalist rebels and the 

Republican government forces established foreign press offices in major urban centres who were 

4 Deacon, British News Media, 49-51 
3 Martha Gellhorn, The Face of War (New York: Atlantic Monthly Press, 1988), 14-16 
2 Henry Buckley, The Life and Death of the Spanish Republic (London: H Hamilton, 1940), 15 

1 David Deacon, British News Media and the Spanish Civil War: Tomorrow May Be Too Late (Edinburgh 
University Press, 2008), 48 



3 

tasked with checking documentation, censoring, briefing, and escorting — in other words, 

“managing” the foreign press. The aim of this thesis is to examine the approaches taken by both 

Republicans and Nationalists towards this task, and explore in greater depth how, and why, they 

varied, expanding on knowledge of wartime journalism in the interwar period. Beyond the 

personal political biases of journalists and the editorial biases of the newspapers they reported 

for, the approaches to press management employed by both sides of the conflict played a major 

role in shaping the way the conflict was represented to international audiences.  

 

HISTORIOGRAPHY 

The subject of the foreign press in Spain during the Civil War has long been of historical interest 

— particularly for historians of the media and scholars in the field of journalism — in large part 

because the conflict fit chronologically into a period of great transformation for the press in their 

home countries. As a result, most historical sources that deal with this subject come from works 

on the history of war correspondence, or alternatively on works about the Spanish Civil War, and 

they allocate at most a chapter to this specific subject. One such source is Phillip Knightley’s The 

First Casualty,5 which is perhaps the most comprehensive analysis of the history of the war 

correspondent from the Crimean War (1853-1856) to the Vietnam War (1955-1975). The First 

Casualty dedicates a chapter to the war correspondents of the Spanish Civil War, identifying it as 

particularly important to the history of the profession because of how uniquely the conflict 

aroused emotional and partisan sympathies.6 Knightley argues that the partisan commitments of 

some of the war’s key reporters, as well as the extent and depth of coverage of certain events like 

the bombing of Guernica, were crucial in both determining public sympathies, as well as the 

6 Ibid., 192. 

5 Phillip Knightley, The First Casualty: From Crimea to Vietnam: The War Correspondent as Hero, 
Propagandist, and Myth Maker. (Harcourt Brace Jovanovich, 1975.) 



4 

popular narratives that surround the war.7 Stanley Payne, in The Spanish Civil War, similarly 

states that the transformation and advancement of media technologies like radio and film resulted 

in this particular conflict reaching new heights as a propaganda and culture war outside of Spain 

— more so than the Russian Civil War, despite that conflict being similarly ideologically 

charged.8 The end goal of that propaganda, Payne writes, was to influence international opinion 

and win public sympathy.9 In Britain, for example, the objective of doing so would have been to 

pressure the Baldwin and Chamberlain governments to adjust or abandon their policy of 

non-intervention.10 

Another key source for this thesis is Kevin Williams’ A New History of War Reporting, a 

much more recent work which aims to provide a history of the work grounded in “the problems 

of ‘doing’ war reporting,” and to overcome certain limitations in Knightley’s work, namely by 

acknowledging the difficulties reporters actually face in publishing the “objective truth.” 

Williams saw this as a shortcoming of Knightley’s work given the comprehensive systems of 

censorship and state regulation under which journalists on both sides worked.11  

Williams expands the scope from solely the correspondents' output in news publications to 

include the “literary writings” by journalists, which sheds greater light into the “mechanics” of 

war reporting by discussing how the work was actually done and what the challenges were. This 

broader interest in the output of correspondents is reflected also in David Deacon’s British News 

Media and the Spanish Civil War: Tomorrow May Be Too Late, which also argues for the value 

of journalist memoirs which came from the Spanish Civil War as an “obvious” resource through 

which to explore the “activities, experiences and perceptions of the foreign journalists who 

11 Kevin Williams, A New History of War Reporting. (Rutledge, 2020), 2.  

10 Brian Shelmerdine, British Representations of the Spanish Civil War (Manchester University Press, 
2006), 151 

9 Ibid. 
8 Stanley G. Payne, The Spanish Civil War, (Cambridge University Press, 2012), 160-161 
7 Ibid., 193; 208-9 



5 

reported directly on the events in Spain as the civil war unfolded.”12 In terms of sheer numbers, 

the wealth of memoirs published by foreign journalists during or shortly after the civil war 

suggests their value as historical evidence, including Martha Gellhorn’s The Face of War, George 

Steer’s The Tree of Gernika, Herbert Matthews’ A World In Revolution, Arthur Koestler’s 

Spanish Testament, and Noel Monks’ Eyewitness — works which, much like the reporters in 

Spain themselves, run the gamut from authentic representations to overt propaganda efforts.13 

Some were published during the conflict, or very shortly thereafter (Orwell, Koestler, Steer) 

while others include their experiences in Spain within a broader reflection of their journalistic 

careers (Gellhorn, Capa) and thus, their participation in developing the narrative of the Spanish 

Civil War and influencing public opinion varies. Many of the works published during the conflict 

were journalistic in nature, representing another vehicle — beyond the newspaper — of 

informing the public about what was taking place in Spain.  

Williams situates Spanish Civil War reporters and the media organizations they worked 

for as influenced by the failures of the journalistic profession during the First World War. He 

calls the First World War the “low point” of war reporting, arguing it was marred by 

propagandizing, spreading fear and known deceptions, and by concealment or omission of the 

truth.14 When these failures of basic journalistic ethics and procedure came to light, most 

European countries saw a loss of public trust in the press, as well as a corresponding widespread 

recognition in the value of communication channels as propaganda tools by which to shape and 

influence public opinion.15 Resulting from the crisis of public faith in the earlier interwar period, 

a new conception of war reporting was emerging among practitioners of the profession. This new 

15 O.W. Riegel, “Press, Radio, and the Spanish Civil War.” The Public Opinion Quarterly 1 (1937),  
http://www.jstor.org/stable/2744812, 1 

14 Williams, A New History of War Reporting, 68 
13 Ibid. 
12 Deacon, British News Media, 45-47 

http://www.jstor.org/stable/2744812


6 

conception emphasized getting the entire truth to the public about war and its human 

consequences, and was not squeamish about circumventing official and military authorities when 

necessary to ensure the necessary information was printed.16 To compensate for the failures of 

journalists in the First World War, this new generation — dubbed “I journalists” by some17 — 

felt the need to go above and beyond certain established professional norms and standards to win 

back public trust and deliver what they felt to be truthful reporting, while attempting to deal with 

the “overwhelming challenge” posed by fascism.18 

 Williams, Knightley, and Deacon recognize the overly ideological character present in 

the minds of many war reporters at this time, with anti-fascist political inclinations being a 

significant characteristic of many reporters working on the Republican side. Knightley is quick 

to point out that the “I journalists” of the Spanish Civil War on both sides of the conflict held 

objective reporting in dubious regard, as exemplified by Gellhorn deriding “all that objectivity 

shit” and emphasizing her belief in the rightness of the fight against Fascism, as well as Herbert 

Matthews of the New York Times professing “honest, open bias” as the ideal attitude of the 

reporter.19 Knightley mentions these examples alongside other figures, like Claud Cockburn of 

the Daily Worker and Cecil Gerahty of the Daily Mail — one reporting from the Republican side, 

the other from the Nationalists — whose reporting fell even shorter of objectivity and often 

strayed closer in many cases to overt fiction and propaganda.20 Knightley acknowledges, 

however, that while reporters on the Republican side often held sympathy for the side they 

reported from, and the same was true on the Nationalist side, reporters with the Republicans 

generally had greater access to the front and were less heavily censored, while Nationalists 

20 Ibid., 196-202.  
19 Ibid., 93; Knightley, The First Casualty, 193-195 
18 Williams, A New History of War Reporting, 88 
17 Ibid., 87; Deacon, British News Media and the Spanish Civil War, 45 
16 Williams, A New History of War Reporting, 88 



7 

maintained a much tighter grip on correspondents from their side, often providing them “official” 

accounts and news from the front rather than allowing them direct access. When reporters with 

the Nationalists were allowed to visit the front, or other sites of conflict, they were supervised by 

officers.21   

Deacon also recognises the ideological saturation of reporting from this period, but 

identifies variance in how it manifested and to what extent it affected the veracity and reliability 

of the reporting. He assigns reporters into four categories — propagandists, partisans, 

sympathizers and agnostics. Propagandist is used to identify “those correspondents who were 

members or agents of a combatant force,” a definition which describes more figures on the 

Republican side than the Nationalist.22 Deacon recognizes this and acknowledges that most 

reporters from the Nationalist side could not be “members” of the combatant force to the same 

degree, but many colluded extensively with Nationalist authorities, so they can be legitimately 

classified as propagandists as well.23 Partisans, by contrast, are defined as those who were 

“passionately committed” to one side but did not officially belong to any group or organisation.24 

Failures to report on misconduct on the part of the group they were “passionately committed” to 

constitutes sins of omission in Deacon’s eyes, rather than commission — a distinction which 

Knightley does not make.25 Sympathizers and agnostics both appear to have been sparser 

categories, and are defined as “those who identified with particular antagonists but whose ardour 

was more measured and conditional” and those who “did not connect to any significant extent 

with the politics of the conflict,” focusing instead on its “intrinsic value as a news story,” 

respectively.26 Deacon’s typology is insightful in many ways, though he notably does not state in 

26 Ibid., 63-64 
25 Ibid., 62-63 
24 Ibid., 61-62 
23 Ibid., 61 
22 Deacon, British News Media and the Spanish Civil War, 59-61 
21 Ibid., 206.  



8 

which category he might classify a figure like Orwell, who was a member of the Partido Obrero 

de Unificación Marxista (POUM) but also wrote critically of the Republican regime and of 

left-wing publications that refused to publish these stories.27 

Doubtless, much of the interest in war correspondence in this period comes from the 

correspondents themselves; figures like Ernest Hemingway and George Orwell, whose 

passionate involvement in the Republican cause motivated their involvement in the conflict as 

reporters, subsequently wrote impressive literary achievements which brought attention and 

conferred importance on the conflict. Hemingway’s 1940 civil war novel For Whom The Bell 

Tolls and Orwell’s 1938 memoir Homage to Catalonia, as well as his later and decidedly more 

famous 1984 — whose political critique of totalitarianism was substantially informed by his 

experiences with Soviet-aligned elements on the Republican side — both stand as examples of 

the kind of literary works that brought fame to the Spanish Civil War correspondent and created 

widespread interest in the war. While Orwell and Hemingway are perhaps the most famous 

writers who worked as journalists during the civil war, they were far from the only ones to do so; 

a number of other famous writers who reported in Spain include Gellhorn, John Dos Passos, 

Koestler, and Langston Hughes.  As a result, probably as a result of their fame as much as the 

reality of their efforts during the conflict, much of the historical writing on the press in this 

period tends to emphasize figures like Hemingway, Gellhorn, and Capa in their analyses of the 

foreign press as a whole. Historical writing on this period does discuss other ‘regular’ journalists 

— for example, William P. Carney and Herbert Matthews of the New York Times, George Steer 

(The Times), Jay Allen (Chicago Daily Tribune), and Gerahty (Daily Mail) — as well as their 

more famous counterparts. These figures are treated, to some degree, as representative of the 

“kinds” of war reporting seen during the period. The First Casualty particularly focuses on the 

27 Williams, A New History of War Reporting, 96 



9 

consequences of abandoning objectivity as the “I journalism” generation had proudly done. The 

lack of objectivity is treated with greater nuance in Williams’ and Deacon’s writing — both of 

which are less interested in telling the story of where Spanish Civil War correspondents went 

wrong than they are in analyzing the state of the media industry at this time and the conditions 

under which it had to operate. Deacon suggests that the self-situating nature of reporting at this 

time, where reporters were on scene to serve as eyewitnesses and provide firsthand accounts to 

send home, represented a change to journalistic discourse, motivated by the loss of faith in 

government communiqués as accurate sources of information. There was now an expectation 

that the events described had been witnessed firsthand, which conferred a degree of veracity to 

the printed account.28 Other sources consulted include Herbert Rutledge Southwell’s Guernica! 

Guernica! which provides an exhaustive study of the bombing of the Basque town in April 1937, 

and Paul Preston’s We Saw Spain Die: Foreign Correspondents in the Spanish Civil War. 

 

HISTORICAL BACKGROUND 

Although the Spanish Civil War began in earnest on 17 and 18 July, 1936, with the attempted 

coup d’état led by senior figures in Spain’s military, its origins lay earlier in Spain’s history. 

Despite remaining neutral in the First World War, Spain, like many European nations, 

experienced a tumultuous interwar period. A ‘crisis’ in 1917 was followed by a series of strikes 

and violent risings in areas of southern Spain from 1918 to 1920.29 Additionally, the question of 

regional independence became a persistent problem for the regime of King Alfonso XIII, as 

industrial development had expanded significantly in the 19th century in Barcelona, creating a 

Catalan bourgeoisie whose frustration with the shortcomings of the central government coincided 

29 Paul Preston, The Spanish Civil War 1936-1939 (Weidenfeld and Nicolson, 1986), 16 
28 Deacon, British News Media and the Spanish Civil War, 45-47 



10 

with the growth of the Catalan nationalist movement, as well as the emergence of a major 

left-wing movement, Anarcho-syndicalism.30 Finally, the eruption of conflict in Morocco in 

1921, which resulted in an embarrassing military defeat, coincided with domestic unrest and 

dissatisfaction in the ranks of the Spanish Army. In 1923, General Miguel Primo de Rivera came 

to power, ousting the government of Manuel García Prieto through a pronunciamiento and ruling 

through dictatorship until 1930. Following Primo de Rivera’s resignation in January 1930, 

Alfonso XIII appointed another military dictator in the form of General Dámaso Berenguer, 

whom he replaced by Admiral Juan Batista Aznar-Cabañas in February 1931 as civilian and 

military opposition to the regime grew.31 After elections were held in April of that year, 

Aznar-Cabañas presented his resignation to Alfonso XIII and the Republic was declared. Rather 

than attempting to contest the results or rule through another appointed figure, Alfonso XIII and 

his family left Spain.  

 The years of the Republic were similarly challenging. In addition to the slate of tasks 

liberal republicans and socialists sought to address — land reform, Basque and Catalan 

autonomy, separation of Church and state, and reorganisation of the military — the new 

government also inherited the debts and mistakes of the Primo de Rivera regime.32 Paul Preston 

writes that the origins of the Spanish Civil War lay in this period, wherein the progressive 

leadership of the Republic pursued a course of reforms which ran counter to the entrenched 

powers in Spanish society.33 These were, invariably, the military and the Catholic Church, as well 

as wealthy landowners. At this time, Preston argues, the Spanish right had become thoroughly 

saturated in the authoritarianism of the Primo de Rivera regime and could not envision a return to 

33 Preston, The Spanish Civil War, 20-21 
32 Ibid., 21 

31 Antony Beevor, The Battle for Spain: The Spanish Civil War 1936-1939 (Weidenfeld & Nicolson, 2006), 
18-19 

30 Hugh Thomas, The Spanish Civil War (Eyre & Spottiswoode, 1961), 14-15 



11 

pre-1923 politics.34 Thus, as the political objectives pursued by the Republicans were pitted 

against the traditional pillars of Spanish society — the Church, the military, and the latifundia 

estate system — it also became more likely that right-wing opposition would manifest itself in 

attempts to establish a new dictatorship rather than a democratic alternative. Particularly odious 

to the upper echelons of the military was the concession of regional autonomy, which was 

regarded as a violation of Spanish national unity, as well as the restructuring of the Spanish 

Army pursued by then-Minister of War Manuel Azaña.35 Aiming to make the army more 

efficient as well as reduce its bloated officer corps — Hugh Thomas writes that, in the final years 

of the monarchy, Spain’s army had 19,906 officers for 207,000 enlisted men — Azaña’s 

ironically generous reform of allowing 8,000 excess officers to retire with full pay only enabled 

these officers the time and financial security to conspire against the Republic.36 Further, his 

reforms targeted the Law of Jurisdictions — a law dating from 1906, which granted military 

jurisdiction over civilians accused of insulting the nation, flag, or army — which was seen as an 

attack on the privileged position of the army in Spanish society.  

Such opposition emerged in the form of the fascist Falange Española in 1933, as well as 

in military conspiracy; in August 1932, monarchist General José Sanjurjo led an attempted coup 

d’état against the Republic which was easily suppressed. Sanjurjo’s attempted coup d’état 

provided the Cortes Generales (the legislative body of the Second Spanish Republic)a sense of 

urgency, resulting in the rapid passage of controversial legislation like Catalonia’s statute of 

autonomy, but the 1933 general election resulted in a much more conservative government, 

36 Thomas, The Spanish Civil War, 53; Preston, The Spanish Civil War, 23 
35 Ibid., 23 
34 Ibid., 16-17 



12 

which then freed Sanjurjo alongside many of his co-conspirators, allowing him to go into exile in 

Portugal.37 

From 1933 to 1936, Spain became increasingly polarized and tensions reached new 

heights. Although the right-wing Confederación Española de Derechas Autónomas (CEDA) won 

the most seats in the election, their leader, José María Gil-Robles y Quiñones, was passed over 

for the Prime Ministership by President Niceto Alcalá Zamora in favour of Alejandro Lerroux of 

the Radical Republican Party.38 The Radicals, relying on CEDA votes in the Cortes, nonetheless 

pursued a conservative political programme which incensed socialists and left-wing Republicans. 

Anarchists attempted an uprising in December 1933, which was swiftly crushed by the 

government, was followed by mounting street violence and evidence of further political 

radicalization. Gil Robles of the CEDA, ostensibly still committed to democratic governance, 

nonetheless held Fascist-style rallies where members of CEDA’s youth movement hailed him 

with chants of “¡Jefe!” in the same spirit Italian fascists would address their Duce or Germans 

their Führer. By this point, however, major sections of the political right were shifting away 

from Gil Robles and towards even more extreme figures like José Antonio Primo de Rivera (of 

the Falange), Manuel Fal Condé (of the Carlists) and the monarchist José Calvo Sotelo. Gil 

Robles nonetheless continued to refuse to swear loyalty to the Republic and employ authoritarian 

rhetoric at CEDA rallies.39 

Elections in 1936 narrowly resulted in a left-wing victory, electing the Popular Front 

government of Manuel Azaña. Election materials reflected the political tensions, which by this 

point had reached a fever pitch; CEDA took inspiration from Nazi Party materials, basing their 

campaign around the threat of Marxism, while the Popular Front campaign focused on the 

39 Ibid., 34-35 
38 Preston, The Spanish Civil War, 33 
37 Beevor, The Battle for Spain, 26.  



13 

dangers of fascism.40 Figures on the right, such as Gil Robles, were already exploring the 

possibility of staging a coup d’état against the Republic, but the generals he approached — many 

of whom would become figureheads in the Nationalist insurrection later that year — felt the time 

was not right.41 Meanwhile, the right became increasingly extreme; abandoning Gil Robles for 

Calvo Sotelo as moderation seemed a dead end. Members of CEDA’s youth movement were 

drawn over in large numbers to the Falange, and street violence between left- and right-wing 

paramilitaries increased, creating an atmosphere in which cooperation across the political aisle 

seemed impossible.42 On July 12, 1936, Falangist hitmen murdered a Republican Assault Guard 

officer, José del Castillo. As retribution, several of Castillo’s fellow officers decided to murder a 

major politician from the political right. While they were unable to find Gil Robles, Castillo’s 

comrades succeeded in carrying out the assassination of Calvo Sotelo, which was exploited by 

conspirators in the military to further their narrative that Spain was descending into anarchy, and 

required military intervention to reestablish order.43 The beginning of the civil war came just a 

few days later, with the coup d’état planned by senior military officials — Francisco Franco, 

Manuel Goded, Emilio Mola, and José Sanjurjo. They had arranged for Franco to leave the 

Canary Islands, where he had been transferred due to suspicions about his loyalties, and head for 

Morocco, where he could assume control of the elite Army of Africa.44 From there, a coordinated 

rising of rebel military officers and their troops occurred — the Army of African in Morocco on 

July 17th, and divisions in mainland Spain the following day.45 From there, the factions of the 

civil war were decided; accounts of the conflict typically use the terms “loyalist” and 

“Republican” to refer to the coalition of forces who fought to preserve the Republic proclaimed 

45 Ibid.  
44 Ibid., 48-49; Beevor, The Battle for Spain, 55-58 
43 Thomas, The Spanish Civil War, 120-124; Preston, The Spanish Civil War, 48.  
42 Ibid., 40-44 
41 Ibid. 
40 Ibid., 39-41 



14 

in 1931. The opposing forces, variably referred to as “insurgent,” “rebel,” “Nationalist,” and 

sometimes “fascist,” were those who rose on 17 and 18 July 1936, aiming to overthrow the 

Republican government and replace it with some form of dictatorship. At this time, the 

dictatorship of Caudillo Francisco Franco was not the guaranteed outcome of the war. Most 

historians agree that General José Sanjurjo of the 1932 revolt or General Emilio Mola were the 

most likely candidates at the time of the rising.46 

Providing a full account of the war is beyond the scope of this chapter. However, a 

significant aspect of the war to which attention must be drawn is its international significance — 

from nearly the beginning, the importance of the Spanish Civil War far exceeded the nation’s 

own borders. As early as the second week of the conflict, Nationalist forces were appealing to 

Mussolini in Italy for support, requesting aid in the form of aircraft. He initially turned them 

down, but by July 24th, incensed by the possibility of French aid reaching the Republic, Italy 

relented and promised the Nationalist delegation twelve Savoia-Marchetti bombers.47 Germany 

was more immediately receptive to the Nationalists’ plight, providing them additional air 

resources in the form of Junkers JU-52 transport aircraft and Heinkel fighters (piloted by 

Luftwaffe pilots who were instructed to volunteer). Shortly thereafter, the two powers would also 

provide the Nationalists with weapons and ammunition. Military aid from sympathetic foreign 

powers facilitated Nationalist objectives in the crucial early days of the conflict — as Preston put 

it, Hitler “turned a coup d’état that was going wrong into a bloody and prolonged civil war.”48 

With their newly acquired air capabilities, the Nationalists were able to transport their forces 

stationed in Morocco across to mainland Spain.49 The Republican side, meanwhile, appealed first 

49 Beevor, The Battle for Spain, 134-135 
48 Preston, The Spanish Civil War, 60 
47 Ibid., 60 
46 Ibid., 45, 59 



15 

to France for aid in the form of arms sales.50 Despite President Léon Blum’s initial willingness to 

support the Republic, France eventually fell in line with the British policy of non-intervention — 

a decision that prevented supplies from reaching the Republic, while allowing Italy and Germany 

to continue furnishing the Nationalists with their military needs — due to their own interest in 

not provoking existing fascist powers.51 The Republicans eventually found support from Mexico 

and the USSR, who supplied Republican forces with arms, food, ammunition, and oil.52 They 

would also find significant support in the International Brigades — Comintern-organised forces 

comprising volunteers from a number of nations including the United Kingdom, France, Italy 

Germany, and the United States, among many others.53 The decision to volunteer was 

undoubtedly shaped by a perception that the conflict in Spain was consequential beyond the 

nation’s own borders, and more often than not sympathy for the plight of the Spanish people. 

This attitude also informed the spirit of wartime reporting.  

By the outbreak of the civil war in 1936, the profession of war correspondent had 

undergone a significant transformation. The Crimean War is considered by many to mark the 

birth of the profession in its modern form, wherein the details of the conflict were reported to the 

public back home by civilian correspondents in the field. In many of the conflicts in the latter 

half of the 19th century, the correspondent was largely free to report as he saw fit. In other 

words, he experienced little censorship or interference from military authorities — who are 

described by Phillip Knightley as “slow to realize the power” of public opinion from the growing 

population of newspaper readers.54 British authorities, Knightley writes, did realize the potential 

impact on public opinion of correspondent William Howard Russell of The Times, whose reports 

54 Knightley, The First Casualty, 42 
53 Beevor, The Battle for Spain, 157-164 
52 Ibid., 139-140. 
51 Ibid., 132-133; Preston, The Spanish Civil War, 74-75 
50 Ibid., 131-132 



16 

from Crimea often castigated British military conduct and the inferiority of the resources made 

available to their troops in comparison to French forces. Consequently, the authorities admitted 

the necessity of some form of censorship, but it was largely limited to preventing the spread of 

information that could be of strategic importance to their enemies, as well as minor 

counter-propaganda efforts designed to restore confidence in the war.55 Organised press 

censorship would only come into effect, for British outlets, during the Boer War and First World 

War. In the intervening years, the news-reading public grew substantially, alongside the rising 

demand for war stories. In the years after the Crimean War — often considered the “Golden 

Age” of war correspondence —newspapers realized the budding demand for war stories.56 

Correspondence during this period was often highly adventurous and romantic, detailing the 

exciting details of battles but showing little consideration of the human cost or political 

ramifications.57 This was in part due to the distance of the conflicts, which were far from the 

home countries of readers and thus the consequences of war meant little to them. It was also the 

result of the image of war which had been cultivated by previous means of representation — 

sketches that did not depict excess quantities of blood — and the fact that many of these conflicts 

were imperial in nature. Especially in the British context, war reporters in Sudan, India and 

Abyssinia (Ethiopia) often shared the imperial views of the military, and their reporting was 

written in a way that justified British imperial ambitions.58 Meanwhile, advancements in 

technology like the telegraph and photography coincided with an increasingly wealthy press. 

Newspapers found it easier than ever to send their correspondents abroad, and were more 

capable of footing the bill for the corresponding expenses — for example, sending a telegraph 

58 Williams, A New History of War Reporting, 50-58 
57 Ibid., 42 
56 Ibid., 20 
55 Ibid., 14-17 



17 

over long distances. The advent of the telegraph and correspondents’ easier access to it also 

enabled more rapid reporting of events; rather than news of a battle being printed in the news the 

following week, it could be done a day or two later.59  

By the time of the First World War, a system of rigorous press censorship had been 

established, which the British had made extensive use of during the Boer War.60 The British and 

French press were systematically muzzled, prevented from reporting the “actual facts” of what 

was going on at the front in order to preserve public support for the war effort, and a similar 

program of censorship was carried out on the German side. British forces at the front were under 

instruction to arrest war correspondents, partially at the behest of Lord Kitchener, who had a 

longstanding contempt of them.61 Meanwhile, the “eyewitness” accounts which returned home 

had been officially vetted by senior military officials, and ranged from dishonest 

misrepresentations to overt fabrications — in the case of the many atrocity stories designed to 

incense the public at the barbarity of the “Hun” — which served the propaganda goals of the 

military. By the end of the war, public faith in the press was at a record low, leading many in the 

press to see that change was needed if their profession were to continue.62 In Britain, the 

involvement of newspapers with the British government was highly controversial, as made 

evident by the appointment of prominent newspaper owners like Lord Beaverbrook and Lord 

Northcliffe into senior government positions.63 The falsehood of widespread atrocity stories, such 

as the German “corpse conversion factory,” was exposed a few years later during House of 

63 Michael Sanders and Phillip M. Taylor, British Propaganda during the First World War, 1914-18 
(London: Bloomsbury, 1982), 259-260; Alice Goldfarb Marquis, “Words as Weapons: Propaganda in 
Britain and Germany during the First World War” Journal of Contemporary History 13, no.3 (1978), 
473-474 

62 Ibid., 170; Williams, A New History of War Reporting, 68 
61 Ibid., 85 
60 Ibid., 77 
59 Knightley, The First Casualty, 42 



18 

Commons debates in 1925 and by Arthur Ponsonby’s Falsehood in Wartime, published in 1928.64 

At the same time, the incredible power of press regulation and censorship had been demonstrated 

to militaries and governments across the world. 

 

REPUBLICAN PRESS MANAGEMENT 

Although the international press presence in Spain was extensive on both sides of the 

civil war, the majority of foreign journalists who reported on the conflict did so from the 

Republican side. David Deacon writes in his study of British and North American journalists 

that, of the 146 journalists whose location during the conflict can be definitively placed, 80 — 

more than half — reported exclusively from the Republic, while only 46 reported only from 

territory held by Nationalist forces. The remaining 20 of these journalists reported from both 

sides, with the majority beginning on the rebel side before relocating to Republican-held zones.65 

Martin Minchom also notes that the Havas news agency was permitted four correspondents in 

loyalist Spain, whereas the Nationalists permitted them only two.66 This discrepancy is best 

explained by the willingness of Republican press authorities to permit journalists of all 

backgrounds to report from areas they controlled — a characteristic not shared by their 

opponents — and because the Nationalists imposed stricter limits on the number of journalists 

permitted. Additionally, Republican authorities welcomed correspondents — for example, Noel 

Monks67 — who had previously worked on the other side, while the Nationalists did not.68  Many 

of the highest-calibre names in twentieth-century journalism — Herbert Matthews, George L. 

Steer, Jay Allen, and Martha Gellhorn — featured among these reporters, and subsequently 

68 Deacon, British News Media and the Spanish Civil War, 26 
67 Noel Monks, Eyewitness (London, Frederick Muller, 1955), 84 

66 Martin Minchom, The Spanish Civil War in the British and French Press (Liverpool University Press, 
2024), 47 

65 Deacon, British News Media and the Spanish Civil War, 51-52 
64 Sanders and Taylor, British Propaganda, 146-148. 



19 

wrote of their experiences on the ground, providing invaluable insights into their work 

environment during the conflict, the challenges they faced, and how what they saw in the conflict 

affected them. Major figures on the other side — censors and press authorities, responsible for 

facilitating the work of foreign correspondents and controlling the spread of information — also 

wrote of their experiences, providing even greater depth to our understanding of press 

management and the media environment during the civil war.  

Due to limitations in the transmission capabilities on the Republican side, most foreign 

correspondents were consolidated in the major urban centres of the Republic — Madrid, 

Valencia, Bilbao, and Barcelona.69 Despite efforts to modernize communication and expand the 

domestic telephone network under Primo de Rivera in the 1920s, international connections 

remained limited to Madrid, Barcelona, and Valencia, while the main international cable 

connections were in these cities as well as in Vigo, Bilbao, and Malaga.70 The Telefónica 

building in Madrid, which would house the Republican press office during the civil war, was 

constructed under the de Rivera regime.71 Other correspondents who were not based out of these 

cities would often cross the border to pursue their stories or observe the front, and then return 

safely across the border where they could relay their dispatches back home. Cross-border 

reporting was primarily a feature of the early war, and border reporters did so from a range of 

locations — Gibraltar, Portugal, the Tangier International Zone, and the French towns of 

Hendaye and Saint-Jean-de-Luz.72 Deacon writes that this style of reporting “compromised” the 

control of both Republican and Nationalist factions over the information relayed, but it also 

became increasingly unreliable as the actual fighting moved further from the border.73 Faced with 

73 Deacon, British News Media and the Spanish Civil War, 52 
72 Ibid., 32-33 
71 Minchom, The Spanish Civil War in the British and French Press, 28 
70 Ibid., 18-20. 

69 Herbert L. Matthews, A World in Revolution: A Newspaperman’s Memoir (New York: Scribner’s, 1971), 
21; Deacon, British News Media and the Spanish Civil War, 51 



20 

increasing distance from the actual fighting, these correspondents would have had to travel 

further and further or accept often speculative or unreliable sources in place of their own 

eyewitness accounts.  

Herbert Matthews, correspondent for The New York Times from the Republican side, 

attests to the extent of freedom he had while covering the war; “There were virtually no 

restrictions on where we went or what we did… A correspondent could go to the front lines, 

watch a battle, join an advance, or fall back with the troops in a retreat.”74 So long as 

transportation could be arranged, correspondents in the Republican areas of Spain with the 

correct documentation were free to travel as they pleased — and transportation, in the form of a 

vehicle and a driver, was often provided to correspondents by the Republican press authorities 

themselves.75 The greatest restriction on movement faced by correspondents in Republican areas 

came from insufficient resources; while correspondents were free to move without a military 

escort, cars and gasoline were often hard to come by — and those provided by the Republican 

government were often saved for correspondents from major outlets.76 This freedom allowed the 

somewhat comic anecdote in which Ernest Hemingway, while covering the war from the 

Republican side as a correspondent for the North American Newspaper Alliance (NANA), 

reportedly fired a lengthy barrage of bullets from a machine gun while instructing International 

Brigade volunteers but did not stay for the retaliatory artillery bombardment.77  

In other instances, however, the freedom of movement allowed correspondents from the 

Republican side unparalleled access to the front, enabling them to correct the record and reveal 

significant developments in the conflict that were of major public interest in their home 

77 Knightley, The First Casualty, 193. 
76 Minchom, The Spanish Civil War in the British and French Press, 52-53 

75 Paul Preston, We Saw Spain Die: Foreign Correspondents in the Spanish Civil War (Constable & 
Robinson, 2008), 31.  

74 Ibid. 



21 

countries. Matthews, in his memoir A World in Revolution, details a story he broke in 1937 after 

travelling to cover the aftermath of a failed Nationalist assault to the north of Madrid, near 

Guadalajara. When he arrived, he was able to interview prisoners Republican forces had 

managed to capture from the remnants of the Nationalist force. Much to Matthews surprise, the 

Nationalist divisions involved in the attack were made up of Italians — the first evidence that 

Mussolini had sent combatants to Spain, in addition to the small arms, artillery, and military 

advisors he was providing the insurgent forces78 In another instance, Matthews, alongside 

Hemingway, photographer Robert Capa, and British war correspondent Sefton Delmer of the 

Daily Express, made numerous trips to the Aragonese city of Teruel, which had been subject to 

constant counterattacks by Nationalist forces after it was taken by the Republicans in December 

1937. Matthews’ account of the bitter fighting fell in stark contrast to The New York Times’ 

correspondent on the Nationalist side, William P. Carney, who prematurely cabled New York 

with news that the Nationalist forces had successfully retaken the city — despite the fact that the 

Nationalists would not regain control of Teruel until February 22, 1938, and would spend another 

few weeks continuing to push the Republican defenders back.79 The account of the Republican 

defense of Teruel provided by Matthews to The New York Times on January 5 is illuminating as a 

military record from the battle, but also as an example of both the disparity in journalistic 

standards from the two New York Times correspondents and of the extent to which many 

correspondents on the Republican side went to uncover the “real story.” It reads: 

The Insurgent counter-offensive against Teruel has failed. From your correspondent’s 
inquiry on the spot yesterday, it seems certain that the Rebels never reached the city, 
never made contact with the garrison and refugees in the cellars of Teruel … and in short 
never really menaced the provincial capital, which remains firmly in Government hands.  

79 Matthews, A World in Revolution, 28-30; Knightley, The First Casualty, 199; Beevor, The Battle for 
Spain, 322 

78 Matthews, A World in Revolution, 25-26. 



22 

It has been axiomatic in this war that nothing can be learned with certainty unless one 
goes to the spot and sees with his own eyes. This writer has just returned from Teruel.80 
 

Matthews goes on to describe the lengthy “three-day journey over snow-blocked roads” which 

he undertook, establishing his credibility as a witness to readers. The correspondents and press 

management on the Nationalist side of the conflict will be explored in greater depth in the next 

chapter, but for now, it is valuable to consider a corresponding account by an Associated Press 

correspondent out of Hendaye, France, which appeared in The New York Times three days earlier. 

The headline reads “Victory at Teruel is Hailed with Joy in Insurgent Spain,” with subheadings 

reading “Troops Ordered to Pursue Retreating Loyalists to Consolidate Triumph” and “Madrid 

Denies Defeat.”81 The Associated Press would correct its account the following day in The New 

York Times, reading “Government and Insurgent advices [sic] indicated tonight that the critical 

battle for Teruel still raged with undiminished fury despite earlier Insurgent reports that the city 

had been captured.”82 

Reporting from the Republican side was, generally speaking, more honest than the 

equivalent reporting done from the other side. Nonetheless, correspondents with the Republic 

were not always scrupulous in their reporting, perhaps most commonly in relation to the “Red 

Terror,” as it was often called — violence directed against civilian elements in areas controlled 

by Republicans. Indisputably, certain elements on the Republican side did employ terror as a 

weapon against their political opponents — Paul Preston estimates that, throughout the course of 

the war, as many as 55,000 civilians were killed in the Republican zone, with most of the 

82 The Associated Press. “Battle for Teruel Still Being Fought in 2 Feet of Snow,” The New York Times, 
January 3, 1938. ProQuest Historical Newspapers.  

81 The Associated Press. “Victory at Teruel is Hailed with Joy in Insurgent Spain,” The New York Times, 
January 2, 1938. ProQuest Historical Newspapers.  

80 Herbert L. Matthews, "Teruel Still Held by Loyalist Army, Visit There Shows.” The New York Times, 
January 5, 1938, ProQuest Historical Newspapers.  



23 

violence directed against members and the clergy and figures on the political right.83 But, he 

writes, much of that violence occurred in the early days prior to and during the Nationalist 

uprising, when the Republic was experiencing major turmoil as it attempted to find its footing 

after the structures responsible for law and order were lost.84 Republican violence had a marked 

retributive character, with much of it sparked by reports of atrocities committed by Nationalist 

divisions, or the aerial bombardment of Republican cities.85 

Some correspondents on the Republican side of the conflict leapt at the chance to report 

these sensational stories. Knightley writes that “serious attempts” to report on the atrocities 

committed on the Republican side were “buried in an avalanche of reports based on the flimsiest 

evidence, exaggerated to extract the maximum horror, and disseminated…by professional 

propaganda agencies.”86 The Associated Press reporter H. Edward Knoblaugh reported on a 

dinner conversation in his 1938 book Correspondent in Spain, during which five Spanish 

Anarchists boasted about inflicting humiliating acts of violence upon a pair of priests.87 In 

another instance, Sefton Delmer (Daily Express) dispatched rumours of mass killings in 

Barcelona — despite his having been barred from the city, and thus being unable to substantiate 

this claim.88 Stories of this sort, which put in the minds of many readers an image of the 

Republicans as a frenzied, lawless and violent mob, did much to consolidate public opinion in 

favour of the Nationalist forces during the early days of their uprising. Often, this public opinion 

failed to grasp that anticlerical sentiment in Spain was political more than religious. When 

supporters of the Republic directed violence against priests of churches, Beevor argues it was 

largely due to the Church’s affiliation with the conservative elite in Spain, which was in the 

88 Preston, We Saw Spain Die, 15-16 
87 Ibid. 
86 Knightley, The First Casualty, 198 
85 Ibid.  
84 Ibid. 
83 Preston, We Saw Spain Die, 15-16; Beevor, The Battle for Spain, 81 



24 

process of overthrowing the nation’s fledgling democracy.89 In the United States, honest reporters 

like Matthews were castigated by American Catholic leaders as “rabid Red partisans” because 

their coverage tended towards sympathy for the Republican side.90 Beevor writes that in the early 

days of the war, “little was done, or could be done” by correspondents to check the veracity of 

these atrocity reports. Nonetheless, they dominated the war for international sympathy in the 

initial stages of the conflict — sympathy which would only swing back to the Republic in 1937 

with the destruction of Guernica.91 

 As in the case of Guernica, the Siege of Madrid, and the earlier reporting on Church 

burnings and the “Red Terror” in the Republican zone, coverage of the conflict in foreign news 

publications played an instrumental role in shaping public opinion. But the work of foreign 

correspondents themselves, instrumental as it was, is only part of the story. For any news of the 

civil war to leave Spain and reach the rest of the world, it first had to pass through the Foreign 

Press Office. Censoring and approving dispatches before they could be sent was a key function 

of the office, but they were also responsible for accommodating the needs of correspondents and 

providing them the necessary documentation needed to do the work. Power and authority were, 

on the whole, less centralized in the Republic than they were among the Nationalist rebels — 

leading to different approaches being employed when handling foreign correspondents in 

different areas of Spain and at different times of the war. Broadly speaking, the approach to press 

management became less restrictive over the war, as figures within the Foreign Press Office 

recognized the value of correspondents to make the case for their cause internationally. 

Additionally, as George L. Steer of The Times — the journalist responsible for breaking the news 

of German involvement in the Guernica bombing — attested, the relevant press management 

91 Beevor, The Battle for Spain. 81 
90 Matthews, A World in Revolution, 30-32 
89 Beevor, The Battle for Spain, 82-83 



25 

authorities in the autonomous regions of Spain — Catalonia and the Basque Country — also 

differed from the rest of the Spanish Republic92.  

From July 1936 until Franco’s siege of Madrid in November, the Republic’s approach to 

press management underwent significant change. Madrid was the original base of operations for 

the Republican press office, but the earliest efforts were shoddy and inefficient. Preston writes 

that the censors at this time did not speak English, requiring a Spanish translation to be provided 

before they could approve or censor a given dispatch. They also operated with no overarching 

standards or guidelines, leaving the question of what information was or was not acceptable for 

transmission up to the individual censors.93 By September, censorship efforts in Madrid were 

significantly more standardized; on September 4, Francisco Largo Caballero replaced José Giral 

as Prime Minister, and also took on the post of Minister of War. Largo Caballero appointed Julio 

Álvarez del Vayo as Foreign Minister (state) who in turn appointed Luis Rubio Hidalgo as Chief 

Censor of the Foreign Press and Propaganda Office.94 In 1937, Caballero’s successor Juan Negrίn 

abolished the Ministry of Propaganda — established under José Giral — and subsumed 

responsibility for domestic and foreign propaganda, including interactions with the press, under 

the Ministry of State. Lester Ziffren of the United Press stated that, as both Álvarez del Vayo and 

Rubio Hidalgo had backgrounds in journalism, they “knew what newspapermen thought of 

censorship in general and tried to make it as light as possible.”95 Ziffren wrote that Rubio 

Hidalgo limited censorship to troop movements, military plans and executions — as well as 

tensions between factions within the Republic.96 These were notably much more lenient 

standards than were imposed upon the domestic press. However, even with the relative freedoms 

96 Minchom, The Spanish Civil War in the British and French Press, 51. 

95 Lester Ziffren, “The Correspondent in Spain,” The Public Opinion Quarterly 1, no. 3 (1937), 114., 
http://www.jstor.org/stable/2744677  

94 Ibid., 29 
93 Ibid., 28 
92 Preston, We Saw Spain Die, 203-204 

http://www.jstor.org/stable/2744677


26 

afforded to journalists in Republican Spain, news organisations often relied on Spanish news 

outlets when additional information or details were required.97 

Both foreign and domestic press were initially muzzled, a fact which shocked the 

American veteran journalist Louis Fischer. Upon his arrival in Barcelona, Fischer was unable to 

answer the question of whether Irun had fallen — in reality, it had fallen weeks ago, but the 

Republic had not announced it. An excerpt from Fischer’s diary puts the issue plainly: “The daily 

War Office reports are replete with victories…It would be difficult to understand after collating 

all these broadcasts why the enemy is approaching Madrid.”98 Fischer leveraged his connections 

with Álvarez del Vayo — in Madrid, correspondents often moved in the same social circles as 

Republican officials and members of the two groups were often personally acquainted with one 

another — to allow the foreign press to report with a greater deal of accuracy, arguing that 

publishing the truth would be beneficial for the Republican cause.99 This change in what foreign 

correspondents could send back was noticed by Ziffren. “Consequently,” he wrote, “more 

accurate news was published abroad about the true situation than was printed in Spain,” as the 

Foreign Press Office under Rubio Hidalgo recognized the wisdom in “[admitting] a fact 

immediately rather than [trying] to deny” something that would inevitably be printed 

elsewhere.100 Domestically, the Spanish press were limited by censors to printing material which 

would “strengthen the public morale,” whereas international press were permitted to report on 

Republican defeats.101 On the home front, the Republican war effort needed to maintain morale, 

but internationally, demonstrating honesty by admitting defeats (which the Nationalist forces 

publicized anyway) was a more effective path to garnering sympathies — and lent the Republic 

101 Ibid.  
100 Ibid.  
99 Ibid. 
98 Preston, We Saw Spain Die, 29.  
97 Ibid., 34-3 



27 

significant credibility with which they could capitalize on very real instances of Nationalist 

atrocities. As Constancia de la Mora — who replaced Rubio Hidalgo as head of the Foreign 

Press bureau in November 1937102 — put it: 

I knew, as all of us did — that the cause of the Republic depended on the world knowing 
the facts. Consider how we were maligned at the outset of the war and how later on, as 
the tragic months wore by, understanding began to dawn even among the most unlikely 
people… and so I accented my work towards helping them find out facts for themselves 
by giving them whatever facilities we could scrape together for their work. Passes to the 
front, of course. Cars whenever we could get them. Petrol for those cars.103 

 

As Franco’s forces neared Madrid in November 1936, conditions deteriorated within the 

city and Republican censors struggled to maintain control. Arturo Barea — writer of the 

autobiography The Forging of a Rebel — had begun working as a censor in Madrid’s Telefónica 

building, where the city’s press office was held, in September of that year. Despite the greater 

range of material the foreign correspondents could send back, Barea believed that censorship 

efforts were simultaneously too strict and limited; newspapers could not report that Franco’s 

forces were advancing, but they managed to report on the impending flight of government 

officials, as well as some journalists, to Valencia.104 Among those officials was Rubio Hidalgo, 

who on November 6 instructed Barea to finish dismantling the press office and flee to 

Valencia.105 Barea ignored these instructions, choosing instead to stay in Madrid, but 

reestablishing control over the Madrid bureau in the absence of Rubio Hidalgo took him a 

number of days. During this time, as Barea put together a “flimsy structure” of himself and five 

others who had remained in Madrid, a number of “damaging dispatches” got out, prompting the 

involvement of Mikhail Koltsov, the Pravda and Izvestia correspondent.106 Finding the bureau in 

106 Ibid., 609-611 
105 Arturo Barea, The Forging of a Rebel (Pushkin Press, 2019), 596-597 
104 Ibid., 32-33 
103 Constancia de la Mora, In Place of Splendour (London, Michael Joseph Ltd, 1940), 288 
102 Ibid., 78 



28 

disarray, Koltsov and Barea visited the War Ministry, where it was decided that the Madrid 

bureau would continue operation under the General War Commissariat with Barea at its head.107 

Carrying on the efforts of the Foreign Press bureau in Madrid was not easy. As Barea describes 

it: 

I was exhausted beyond measure…the responsibility for censoring the international press 
had fallen on my shoulders, together with the care of the war correspondents in Madrid. I 
found myself in perpetual conflict between the contradictory orders from the Ministry in 
Valencia on the one side, and from the Junta de Defensa or the War Commissariat of 
Madrid on the other, short of staff, incapable of speaking a word of English and forced to 
face a horde of journalists nervously excited by their own work at a battle front barely a 
mile away.108 
 
With the help of Ilsa Kulcsar, an Austrian socialist volunteer in the Madrid Foreign Press 

bureau, Barea relaxed certain aspects of the censorship apparatus in Madrid. Kulcsar shared 

many of Barea’s concerns with Republican censorship and propaganda efforts at the time, 

describing how they “made our defeats…inexplicable, our successes unimportant, our 

communiqués ludicrous, and [gave] foreign Fascist propaganda an easy victory.”109 Following 

this discussion, the two agreed to utilise their position in the Foreign Press Bureau to persuade 

their higher-ups in the Foreign Ministry to change their tactics.110 One crucial change made by 

Barea and Kulcsar during their time running the Madrid bureau was allowing correspondents to 

report on the raid of the German embassy in Madrid by Republican police and militiamen.111 The 

New York Times coverage of this event (likely by Matthews) reports that Republican 

investigators had been aware that the embassy was “sheltering Spanish political refugees and 

storing arms and ammunition.”112 The Associated Press similarly recognized German and Italian 

112 "Arms found in Embassy." The New York Times, Nov 26, 1936. ProQuest Historical Newspapers.  
111 Preston, We Saw Spain Die, 36 
110 Ibid.  
109 Ibid., 619 
108 Ibid., 616 
107 Ibid., 610-613 



29 

recognition of the Nationalist insurgents as cause for the raid, but did not report on the seizure of 

firearms.113 

Rubio Hidalgo remained hostile to Barea, seeing his effort to preserve the Madrid bureau 

as usurpation — despite recognition from the War Ministry that preserving press management 

efforts in Madrid was strategically important.114 In December 1936, Barea and Kulcsar were 

summoned to Valencia — where Rubio Hidalgo had been located since fleeing Madrid in early 

November — and Kulcsar was briefly arrested. Despite her arrest and Rubio Hidalgo’s vendetta 

against Barea, Rubio Hidalgo agreed to send Barea back to Madrid with an official appointment 

as the head of foreign press censorship; by this point, the city’s fall no longer seemed inevitable, 

and a sense of normalcy had gradually returned.115 Even Rubio Hidalgo, despite his personal 

grievances with Barea, had to recognize the necessity of continuing foreign press management in 

Madrid. With formal endorsement from his higher-ups in both the Foreign Ministry (Rubio 

Hidalgo) and the War Ministry, Barea could continue to pursue his strategy of lenience and 

assistance towards correspondents. This work brought him into regular contact with Vladimir 

Goriev, a Russian military advisor involved in the defense of Madrid, who dedicated much of his 

time to reviewing the censorship of the Foreign Press Bureau. Goriev at times disagreed with the 

censorship practices of the bureau under Barea and Kulcsar, expressing concern over matters of 

military intelligence.  

Goriev, however, was also a critical observer of international press coverage, and had 

observed a trend; over time, coverage of the Republic had changed from “open animosity against 

115 Barea, The Forging of a Rebel, 653; Beevor, The Battle for Spain, 182-185. 
114 Preston, We Saw Spain Die, 38 

113 The Associated Press."Madrid Militiamen Raid and Seal Embassies of Germany and Italy: Spanish 
Rightists are Ejected from the Reich Building -- Berlin is Amused and Rome is Angered by the Seizures -- 
Americans are Ready to Leave the Capital. Fascist Embassies Seized by Madrid." The New York Times, 
Nov 25, 1936, ProQuest Historical Newspapers 



30 

Republican Spain to straight reporting” — especially among conservative or moderate papers.116 

Goriev’s observation was undoubtedly due to the efforts of figures like Barea and Kulcsar to 

loosen censorship and promote positive relations between the government and the foreign press.  

 

NATIONALIST PRESS MANAGEMENT 

From the early days of the rebellion, Franco and the other nationalist leaders — Mola, 

Sanjurjo, Goded and Quiepo de Llano — saw the necessity of a government agency to manage 

relations between the international press and the rebel forces. After extensive conspiracy and 

plotting, the insurrection which would become the civil war broke out on July 17 and 18, 1936. 

On August 9th, shortly after arriving in Seville, Franco founded the nationalist government 

agency which would handle international press correspondents — the Gabinete de Prensa.117 

Although this agency would change in both name and management several times throughout the 

civil war’s duration — the Gabinete became the Oficina de Prensa y Propaganda in late August 

1936, and was rebranded again as the Delegación para Prensa y Propaganda in early 1937118 — 

its approach to the foreign press was generally consistent throughout the conflict. Contrary to the 

approach taken by the Republicans, which became more open and less restrictive as the 

authorities in Madrid, Valencia and Barcelona embraced the value of international sympathy, the 

Nationalist approach emphasized tighter controls and less access for foreign correspondents, as 

well as stricter censorship and harsher punishments.  

 The leadership of the Gabinete de Prensa was filled, from the beginning, with loyalists to 

the leaders of the rebellion. At its founding in early August 1936, the leader appointed by Franco 

was Juan Pujol Martínez, a staunch monarchist who had previously worked for the right-leaning 

118 Ibid., 107-116 
117 Preston, We Saw Spain Die, 107 
116 Barea, The Forging of a Rebel, 656. 



31 

Spanish newspaper ABC and the Third Reich-supported newspaper Informaciones, where he 

served as editor. Pujol Martínez was also deputy in the Cortes, belonging to the right wing 

Confederación Española de Derechas Autónomas (CEDA) and had aided Sanjurjo in his 

attempted coup d’état in 1932.119 His deputy, Joaquín Arrarás, was a member of the far-right 

group Acción Española and enjoyed a close personal relationship with Franco. Luis Antonio 

Bolín, the press officer who worked most closely with foreign journalists on the ground, had also 

reported for ABC as its London correspondent, but was likely given his position as a reward for 

his involvement in hiring the plane which transported Franco from the Canary Islands to 

Morocco at the very beginning of the rebellion.120 Bolín had also been sent to Italy to request 

assistance from the Fascist government. Pujol Martínez’s term was short lived; Franco would 

replace him with General José Millán Astray in autumn 1936, placing him at the head of the 

expanded Oficina.121 

 Paul Preston writes that in the first few months of the rebellion, foreign correspondents 

were permitted to accompany nationalist forces as they progressed towards Madrid. Given the 

approach taken by the nationalists for the rest of the war, that they began the conflict by allowing 

foreign correspondents to be there as first-hand witnesses is highly irregular. This practice was 

swiftly curtailed, however, because, in Preston’s view, the “trail of slaughter” left in the wake of 

nationalist forces was disadvantageous to the image and legitimacy of the regime.122 This change 

in approach coincides with what nationalist press officer Luis Bolín wrote much later in his 

memoir Spain, the Vital Years, although his writing is marked by a highly sanitized, 

propagandistic style of language that blames the change on the poor behaviour of foreign 

122 Ibid. 
121 Preston, We Saw Spain Die, 108-9 

120 Ibid.; Francis McCullagh, In Franco's Spain: being the experiences of an Irish war correspondent 
during the great civil war which began in 1936 (Burns, Oates & Washbourne ltd, 1937), 104-107.  

119 Ibid. 



32 

correspondents, rather than acknowledging any atrocities committed by rebel forces. Here, he 

writes: 

I spoke to General Franco. Unless we acted promptly to establish our case, I said, the 
blame for what was happening might eventually fall upon us. Why not allow foreign 
correspondents to accompany the detachments establishing law and order in the pueblos 
then being captured, where they could speak freely with the inhabitants and learn the 
truth for themselves? Franco acquiesced readily… Meanwhile, not all correspondents 
attached to us were submitting their writings to censorship, as is customary and usual in 
all wars… we got to know that some of these journalists, after spending a few days with 
us, were taking advantage of the freedom which they enjoyed to file their pieces under 
other names in Tangier or Gibraltar, with complete disregard for the rules of fair play.123  
 

Bolín goes on to state that he “recalled the restrictions imposed on War Correspondents with the 

British during World War One,” having been a war correspondent with the British forces at that 

time, and that such measures, “though far less strict, were rapidly introduced, and in Seville a 

Press Office was established, which [he] directed for a brief period.”124 In October, following the 

“capture of Toledo” — which had been held by Nationalist sympathizers, but was under siege by 

Republican forces between July and late September 1936 — Bolín writes that management of the 

foreign press fell to him, and he “endeavoured to do this on a similar pattern to what [he] had 

seen on the British Front in France.”125 

 To understand the approach taken by Millán Astray, Bolín, and the other figureheads of 

the nationalist press office, it is necessary to briefly discuss the press management and 

censorship strategies employed by Britain during the First World War, especially since Bolín 

claimed inspiration from this approach. Kevin Williams argues that the origins of the First World 

War brand of news management originated in the earlier conflicts of the twentieth century — the 

second Boer War (1899-1902), and in particular the Italian-Turkish war (1911-12) and the 

125 Bolín, The Vital Years, 219 

124 Ibid., 187; Herbert Rutledge Southworth, Guernica! Guernica!: A Study of a Journalism, Diplomacy, 
Propaganda, and History, (Berkeley: University of California Press, 1977), 416 

123 Luis A. Bolin, Spain: The Vital Years (London: Cassell, 1967), 186 



33 

Balkan conflicts of 1912 and 1913. During these conflicts, a shift in attitude towards the war 

correspondent from government and military authorities is visible, and the trends which would 

dominate the process of war reporting during the First World War can be observed.126 Reticence 

to distribute press passes or to allow correspondents to see the front and prohibition of contact 

between correspondents and soldiers forced correspondents to rely on unverifiable accounts — 

quite often these were the official sources of events which were accessible in the cities in which 

they were based.127 As in Spain during the Civil War, war correspondents were heavily limited by 

the available communication infrastructure such as telephones, telegraph lines, cables and mail 

routes.  

 These trends would be consolidated during the First World War under Lord Kitchener, 

who was appointed Secretary of State for War. Once appointed, Kitchener established the Press 

Bureau in August 1914 and regulated all communication to and from the front. Correspondents 

were also banned from the front, and were subject to arrest and expulsion if found there.128 

Williams argues that this led, from July to September 1914, to certain correspondents with an 

adventurous streak flouting the rules and coming up with creative workarounds to find their 

stories and send them home. In September 1914, Kitchener appointed a War Office 

correspondent — Lieutenant Colonel Ernest Swinton — who acted as liaison between war 

correspondents and military authorities until July 1915, providing the press with highly censored 

stories from the front.129 From 1915 to 1918, Williams writes, the approach changed to 

embedding specific correspondents on the front, who would act as correspondents for “British 

and American press as a whole rather than for their individual publications” — a strategy 

129 Ibid., 78-79 
128 Williams, A New History of War Reporting, 76-77 
127 Ibid. 
126 Williams, A New History of War Reporting, 68-73 



34 

permitted by the stagnation of trench positions, which rendered management of these 

correspondents much easier for military authorities.130 Through this, he argues, they became 

incorporated into the war effort as a whole, with figures as prominent as Prime Minister David 

Lloyd George, and The Times and Mail owner Lord Rothermere both recognizing their purpose 

was not to tell the truth, as one would expect of the press, but to disseminate propaganda for the 

British government. Kitchener’s Press Bureau, at this point, was not limiting itself to censoring 

sensitive military information but “anything likely to upset the public and the prosecution of the 

war.”131 The system employed following the recapture of Toledo and the establishment of a press 

bureau in Salamanca closely follows the British model. As Bolín describes it, members of the 

press were given passes in Salamanca, after which journalists could be escorted to the front by 

press officers in specially designated vehicles. “The need for these arrangements,” Bolín writes, 

“was obvious despite the protests of a few who would have preferred to roam freely.”132 

In censoring and threatening journalists, Nationalist authorities did not limit themselves 

to the written word. Film images, they realized, could be important too. This first became 

apparent when reports of the Badajoz massacre followed the city’s capture on August 14, 1936. 

These reports got out of Spain shortly after the massacre took place, and were both embarrassing 

and damaging to the Rebel cause abroad. Beevor describes it as the “first propaganda battle of 

the war,” citing how Nationalist losses were deliberately exaggerated.”133 Nationalist press 

officers like Bolín did their best to suppress evidence of their crimes, including the mass 

execution of as many as 1800 Republican militia and civilians in the city’s bullfighting ring, but 

the news escaped anyway. Jay Allen of the Chicago Daily Tribune testified to the scale of 

133 Beevor, The Battle for Spain, 91 
132 Bolín, The Vital Years, 219 
131 Ibid., 79-82 
130 Ibid.  



35 

atrocities committed following the city’s capture, writing that suspected “Reds” were being 

rounded up, corralled into the bull ring and executed with machine guns.134 While the press 

authorities attempted to suppress the story, others in the Nationalist leadership, like General 

Gonzalo Queipo de Llano, exploited the grisly details for broadcast on Radio Seville as a means 

to intimidate Republican-controlled towns on the path to Madrid with lurid details of brutality, 

often incorporating threats of sexual violence.135 Predictably, the foreign press was withheld from 

the front during the Nationalist recapture of Toledo a month later.136 As with the Republicans, 

attitudes towards what information proliferated inside Spain’s borders varied significantly from 

the information that was allowed to leave the country. Republicans needed to tightly control 

news of defeats in the domestic press to preserve morale, but relaxed their censorship of foreign 

correspondents to meet the foreign policy goals necessary for their survival137. By contrast, much 

of the Nationalist leadership valued the spread of atrocity stories within Spain as a means to 

demoralize their opponents, but preserving their image abroad was necessary to maintaining an 

advantageous status quo — intervention from their Fascist allies in Italy and Germany, while 

Europe’s democratic powers maintained a policy of non-intervention.  

The Badajoz massacre was, then, perhaps the first international embarrassment for the 

Nationalist insurgents. René Brut (Pathé Newsreels), alongside Jean d’Esme (L’Intransigeant), 

were issued permits to visit the front in August 1936 from the Nationalists’ newly established 

press office in Seville. On August 17, they arrived in Badajoz, where Brut photographed the 

countless dead bodies and scenes of carnage he observed there, paying an acquaintance to 

137 Preston, We Saw Spain Die, 29; Constancia de la Mora, In Place of Splendour, 288; Minchom, The 
Spanish Civil War in the British and French Press, 14-15. 

136 Ibid., 93 
135 Ibid., 91-92 

134 Jay Allen, “Slaughter of 4,000 at Badajoz, ‘City of Horrors,’ is told by Tribune Man.” Chicago Daily 
Tribune, August 30, 1936, retrieved from https://www.newspapers.com/   

https://www.newspapers.com/


36 

smuggle the film through Portugal and on to Paris.138 On September 5, Brut’s application for an 

exit permit was denied, and shortly thereafter he was arrested at Bolín’s orders for sending out 

film “unfavourable” to the Nationalist cause. At Bolín’s insistence, Brut sent a telegram to Paris 

requesting the film rolls be returned for inspection. Pathé did so, although not before revising the 

contents of the film first. In total, Brut was incarcerated for five days. Every morning, he says, he 

“trembled at the thought of being designated for one of those trips which took the prisoners to a 

destination from which nobody ever returned.” His fellow prisoners were not all journalists, but 

it is telling that, even as a member of the international press, he feared execution — a concern no 

doubt worsened by Bolín’s threatening him with “the worst” should he be found responsible for 

spreading evidence of the Nationalist crimes at Badajoz.139 

 Bolín’s fury at the spread of the Badajoz story is recorded in Arthur Koestler’s book 

Spanish Testament. Koestler, then using press credentials from the London News Chronicle to 

support his cover as a Nationalist sympathizer, reports Bolín being in a “towering rage” that 

morning, following the arrest of another French correspondent for L’Intransigeant. Koestler 

echoes Brut’s claim, stating Bolín threatened to shoot him for filming the aftermath at Badajoz. 

Koestler, notably, claims Brut was imprisoned far longer (three weeks) than in the account in 

Guernica! Guernica! Koestler also claims Bolín threatened to withhold front visits from then on, 

except for those under direct military supervision, and suggests Bolín may have been responsible 

for the execution of Guy de Traversée (L’Intransigeant) in Majorca.140 De Traversée was a 

journalist who had accompanied the Republican effort to recapture the island of Majorca in 

August 1936. He carried press credentials signed by Jaume Miravitlles of the Catalan 

140 Arthur Koestler, Spanish Testament (London: Victor Gollancz, 1937), 220; Southworth, Guernica! 
Guernica!, 416 

139 Ibid. 
138 Southworth, Guernica! Guernica!, 415-416 



37 

Generalitat, which were examined by the Nationalist officials who had him shot, and his remains 

were subsequently burned.141 Given Koestler’s political inclinations and affiliation with the 

Comintern, the possibility that this account was exaggerated to portray the Nationalists 

negatively cannot be discounted, but the account otherwise squares with Brut’s own claims about 

his treatment in Nationalist captivity, and matches the time frame with which Bolín states the 

Nationalists sought to impose tighter control over the foreign press.142 

 Bolín figures heavily in the accounts of many correspondents, and his hostility and 

unpleasant demeanour towards the foreign press is reported by both those sympathetic to the 

Nationalist cause and more neutral, “objective” reporters. As a press officer, Bolín was often 

responsible for escorting groups of correspondents to limited areas of the front, where the 

Australian correspondent for the Daily Express, Noel Monks, reports seeing Bolín spit on the 

remains of executed Republican soldiers and call them “vermin.”143 The Daily Mail 

correspondent Harold Cardozo, otherwise a sympathizer with the Nationalist cause, was less than 

impressed with the way Bolín ran things, writing that “journalists who were heart and soul in 

favour of the movement … suffered rebuffs almost without number,” and that “generally 

speaking, every conceivable obstacle was placed in the way of the war correspondent in National 

Spanish territory.”144 

Francis McCullagh, the Irish veteran war correspondent, described how Bolín made 

himself “hated like poison” among the American and English correspondents: 

[Bolín] imagines … that he can browbeat and bully and humiliate the poor devils here 
because they naturally want to keep on good terms…It’s [Bolín’s] job to spot the good 

144 Harold G. Cardozo, The march of a nation, my year of Spain's civil war (New York: Robert & McBride, 
1937), 221 

143 Noel Monks, Eyewitness (London: Frederick Muller, 1955), 73. 
142 Koestler, Spanish Testament, 27-28; Bolín, Spain: The Vital Years, 186 

141 Preston, We Saw Spain Die, 108-109; Southworth, Guernica! Guernica!, 416; Minchom, The Spanish 
Civil War in the British and French Press, 37. 



38 

ones, and to treat them as if they were gentlemen…but he treats them all as criminals. He 
has expelled a good many, and some of those victims have gone to Madrid and Bilbao, 
where they may yet find themselves in a position to harm both him and the Nationalist 
cause.145  

Despite his political sympathies with the Nationalist cause and his antipathy towards the “Reds” 

in Madrid, McCullagh saw how Bolín’s hostility towards the foreign press alienated them from 

the Nationalist cause and could be damaging to its image abroad: 

Moreover, on the other side … correspondents are treated much better. I have met dozens 
of fellows who are in Barcelona and Madrid, and they told me that, though there was 
hopeless confusion, they were always treated like brothers. [Bolín]’s opposite number on 
the Government side (likely Barea) isn’t dressed up as an officer and doesn’t receive 
visitors with a basilisk glare: as a rule he’s a real journalist wearing civilian clothes.146  

  

Bolín, for all his shortcomings as an intermediary between foreign correspondents and the 

Nationalist forces, suffered little in the way of career setbacks until the aftermath of the bombing 

of Guernica in April 1937. Shortly thereafter, however, he was replaced by Pablo Merry del Val 

as director of the press office in Salamanca as well as Burgos.147 A key element of his response to 

Guernica was a rapid shifting of goalposts. First, Bolín denied any air activity near Guernica on 

the day it was destroyed; then he admitted, once it became clear that many eyewitnesses could 

testify to seeing Nationalist planes in the air that day, that there was activity, but that it was only 

directed at “legitimate military targets.” Throughout, the official response maintained by Bolín 

was that the town had been burned by retreating Republican saboteurs.148  

 Until the destruction of the Basque city, international opinion was weighted heavily in the 

Nationalists favour — the Republicans’ image had been damaged early on by atrocity stories, 

especially those of an anticlerical nature. After Guernica, however, international sympathies 

148 Deacon, British News Media and the Spanish Civil War, 30; Southworth, Guernica! Guernica!, 387-88 
147 Southworth, Guernica! Guernica!, 499 
146 Ibid.,107-108 

145 Francis McCullagh, In Franco’s Spain: Being the experiences of an Irish war correspondent during the 
great civil war which began in 1936 (London: Burns, Oates & Washbourne, 1937), 106-107 



39 

shifted substantially towards the Republicans, owing in large part to the news coverage generated 

by journalists like George L. Steer and disseminated in major papers like The Times and The New 

York Times. Even papers like the Daily Mail, which heavily favoured the Nationalist cause and 

had multiple accredited correspondents reporting from their side of the conflict, ran stories 

decrying the destruction caused by Nationalist bombardment.149 After Nationalist forces gained 

control of the town on 29 April, a few journalists were permitted to visit the ruined city. Their 

stories largely followed the official line provided by Franco, as exemplified by the statement 

released in ABC on the 29th, which read: 

We wish to tell the world, loudly and clearly, a little about the burning of Guernica. 
Guernica was destroyed by fire and gasoline. The red hordes in the criminal service of 
[José Antonio] Aguirre burned it to ruins. The fire took place yesterday and Aguirre … 
has uttered the infamous lie of attributing this atrocity to our noble and heroic air force.150  
 

The mishandling of the Guernica story would have consequences for both the Nationalists’ 

image on the world stage and for the structure of the Delegación para Prensa y Propaganda — 

the Nationalist agency responsible for handling the foreign press. As evidenced by the short 

turnaround from Bolín’s handling of the Guernica story — which appeared in major English and 

American papers as early as the following day151 — his mishandling of the Guernica story played 

a key role in his reassignment at the end of April 1937. Although the evidence for bombing was 

substantial, and had already been shared with the world by George L. Steer of The Times — 

including the involvement of German aircraft and pilots152 — correspondents who accompanied 

Nationalist forces into the city were required to follow the narrative established by Franco. James 

Holburn, also of The Times, wrote in a lengthy dispatch from Vitoria on May 4, 1937 — which 

152 George L. Steer, “The Tragedy of Guernica, Town Destroyed in Air Attack, Eye-Witness’s Account” The 
Times, April 27, 1937, quoted in Southworth, Guernica! Guernica!, 14.  

151 Southworth, Guernica! Guernica!, 13 
150 ABC, April 29, 1937, quoted in Antony Beevor, The Battle for Spain, 232.  
149 “Air Raid Wipes Out Basque Town,” Daily Mail, April 28, 1937. Gale Primary Sources.  



40 

was also published in The New York Times on May 5 — that public opinion was “disturbed” by 

the allegation that the Guernica fire was caused by incendiary bombs dropped by aircraft.153 The 

lengthy article continues to say that a commission of civilian engineers was tasked with 

identifying the causes of the fire, feeling that sufficient evidence remained to exonerate the 

Nationalists of any wrongdoing. “That Guernica [sic], after a week’s bombardment by artillery 

and aircraft, did not show signs of fire, supports the Nationalist contention that aircraft was not 

responsible for the burning of the town, which was bombed intermittently over a period of three 

hours.”154 Southworth contends that the misprinting “Guernica” in the first line, which was not 

bombed for a week, was likely a faulty translation in London, as the publication of the same 

article in the Argentine paper La Nación reads, instead, “that Durango, after a week’s 

bombardment by artillery and aircraft, did not show signs of fire…” (emphasis mine).155 

 The New York Times gave precedence to Holburn’s May 4 dispatch over their accredited 

correspondent with the Nationalists, whose much shorter article was largely repetitive in content. 

The two correspondents both arrived in Nationalist-controlled Guernica on May 3.156 Carney 

wrote that: 

This writer found most of the destruction here could have been the result of fires and 
dynamitings, as the Nationalists claim, because the roofless shells of many buildings are 
still standing and huge shells dropped from plains [sic] do not hollow out buildings, 
leaving their four walls standing… In many respects Guernica presents the same picture 
of desolation that can be seen at Irun and Eibar and in part of Malaga where destruction 
by incendiary mobs before these cities were abandoned never has been questioned.157 

 

157 William P. Carney, “Bombing Lacking Evidence,” The New York Times, May 5, 1937. ProQuest 
Historical Newspapers.  

156 Ibid., 80 
155 Ibid.  
154 Ibid.; Southworth, Guernica! Guernica!, 80-84, 430.  

153 “Inquirer Doubtful on Guernica Fire,” The New York Times, May 5, 1937. ProQuest Historical 
Newspapers.  



41 

The burning of Irun, which Carney mentions in his dispatch, was perpetrated largely by anarchist 

elements among the city’s defenders — not Basque nationalists. It was also conducted as a 

scorched earth tactic after a prolonged battle over the city, when it became clear that, without the 

necessary ammunition, the defence of Irun could not continue.158 The circumstances in Irun at the 

time it was abandoned were entirely dissimilar in Guernica, where sources approved by the 

Nationalists own censors stated the bombing took place over three hours — yet Carney 

compared the two in an effort to legitimize the official Nationalist narrative. George Steer of The 

Times’ dispatch stating the opposite was printed in The New York Times directly below Carney’s. 

Steer’s article cites more than twenty eyewitnesses to the bombing, whom, aside from minor 

discrepancies over number of aircraft, confirmed the models of aircraft used and that the 

conflagration which destroyed much of Guernica was caused by their bombardment.159 

 On May 3, shortly before it received the dispatches from correspondents with the 

Nationalists, The New York Times published a second official statement about Guernica from the 

rebel authorities. The statement decried “many English and French papers” which, the statement 

said, were “using a comparatively minor event such as the hypothetical bombardment of a small 

town as the basis of a campaign designed to present Nationalist [Insurgent] Spain as 

anti-humanitarian … thus serving the end of the Soviet faction that dominates the Spanish Red 

[Loyalist] zone.” The Nationalist forces, the statement continued, “energetically rejects” this 

supposed campaign against their reputation “and denounces these manoeuvres before the 

world.”160  

160 “New Rebel Statement on Guernica,” The New York Times, May 3, 1937. ProQuest Historical 
Newspapers.  

159 George L. Steer, “Priest Blames Airplanes: Correspondent Stresses Part of Bombs in Guernica Raid”, 
The New York Times, May 5, 1937.  

158 Beevor, The Battle for Spain, 116-117 



42 

The statement, though official in tone, betrays a hostility towards newspapers which 

printed information contrary to their official narrative. Far from a post-Guernica development, 

hostility and disdain for the press was a cornerstone of Nationalist press management culture. 

José Millán Astray, head of the Oficina de Prensa y Propaganda — a military officer who 

replaced the former head of the Gabinete, a right-wing journalist named Juan Pujol Martínez — 

took a belligerent, antagonistic attitude towards members of the foreign press while in this role, 

and encouraged subordinate press officers to follow suit.161 Luis Bolín, clearly, was empowered 

by Millán Astray’s example and approached his own job in this way. So, too, did another 

prominent (and oft-mentioned in the memoirs of journalists) press officer, Captain Gonzalo de 

Aguilera Munro. Aguilera, too, shared many of Millán Astray162 and Bolín’s reactionary views 

— especially those regarding the necessity of “cleansing” Spain through the mass murder of the 

state’s enemies. These views were widely spread and normalized through the Nationalist officer 

corps, causing their free expression in front of members of the press. The Australian 

correspondent for Daily Express, Noel Monks, recalled Bolín’s dehumanising treatment of 

executed Republicans while on press tours, where he would spit on their remains and deride 

them as “vermins” and “Reds” — emblematic of a cruel streak in Bolín that Monks saw as 

characteristically Spanish.163 Aguilera, similarly, once told the New York Herald Tribune 

correspondent John Whitaker that “we have got to kill and kill and kill, you understand… It’s our 

program, you understand, to exterminate one third of the male population of Spain. That will 

purge the country and we will be rid of the proletariat.”164 He also bragged about executing, at 

the outbreak of the war, six peasants who worked on his lands as a means of sending a message 

164 Ibid.; Paul Preston, “The Answer Lies in the Sewers: Captain Aguilera and the Mentality of the 
Francoist Officer Corps” Science & Society 68, no.3 (2004), 286-288 

163 Deacon, British News Media and the Spanish Civil War, 25  

162 Geoffrey Jensen, Irrational Triumph: Cultural Despair, Military Nationalism, And Ideological Origins of 
Franco's Spain (University of Nevada Press, 2002), 146, 154-55 

161 Deacon, British News Media and the Spanish Civil War, 25 



43 

to the others. The distinctly military, rather than journalistic, background of these figures is 

significant — of the major figures responsible for Nationalist news management from 1936 to 

1937, none but Bolín (excepting Pujol Martínez, who was not in his position for long) came from 

a journalistic background.165 Despite his background, Bolín chose to portray himself as a military 

figure rather than a member of the press. As Percival Phillips of the Daily Telegraph noted, 

“General Franco made him an honorary captain in the Foreign Legion,” but he was no soldier.166 

McCullagh observed how Bolín styled himself: “dressed as an officer of the Foreign Legion, 

with Sam Browne belt, riding breeches, and high boots,” inviting disdain from actual soldiers 

who, Phillips inferred, did not believe he had earned the uniform.167 Due to the distinctly military 

culture which dominated the Oficina, the desires of the press were not taken especially seriously 

and they were largely — in spite of their immense propaganda power — treated as a nuisance. 

Aguilera was an outlier here, as the tours he led were often reckless and got closer to the action 

than many correspondents had been prepared for, contrasting the general Nationalist approach to 

keep correspondents far from the front. In one instance, a car transporting Aguilera and four 

correspondents to Teruel, was hit by a shell, resulting in three deaths. Aguilera survived, 

alongside Kim Philby of The Times.168 Nevertheless, correspondents who accompanied Aguilera 

were still subject to strict censorship; he was responsible for conducting press tours of Guernica 

following the bombing, and the journalists on these tours were required to follow the official 

Nationalist line — that the burning had been caused by Basque sabotage, not Nationalist bombs.  

 Guernica was a turning point of sorts for the Delegacion. As previously stated, the 

mishandling of the news led to a loss of faith in Bolín, and he was swiftly replaced in Salamanca 

168 Deacon, British News Media and the Spanish Civil War, 28 
167 Ibid.  
166 McCullagh, In Franco’s Spain, 104-107 
165 Deacon, British News Media and the Spanish Civil War, 25 



44 

by Pablo Merry del Val. Meanwhile, Millán Astray had been replaced by Vicente Gay at the 

beginning of the year, when the Oficina was replaced by the Delegacion.169 Gay, an extreme 

Catholic conservative and anti-semite, would not hold his post for long; he was replaced after 

Guernica by Manuel Arias Paz. Del Val and Arias Paz were a far cry from the rigid militarist 

culture espoused by Bolín and Millán Astray; the former was Oxford-educated, and the son of a 

diplomat, and the latter, while a military officer, showed a willingness to make concessions when 

he visited The Times in July 1937.170 The replacement of Bolín with Merry del Val improved 

working conditions for correspondents, but it did not make information any freer. Certain topics, 

such as German involvement in Guernica, remained taboo.171 Additionally, the censorship regime 

remained rigorous, correspondents’ access to the front was heavily restricted, and credentials 

could be revoked at a whim.172 Aguilera remained in the service; after the fall of Santander in 

August 1937 he drove American correspondent Virginia Cowles from the city to León, where she 

quoted him as saying “people are fools and much better off told what to do than trying to run 

themselves. Hell is too good for the Reds. I’d like to impale every one and see them 

wriggling on poles like butterflies.”173 Cowles wrote that an errant comment made by her to 

Aguilera resulted in Merry del Val revoking her exit permit.174  

Deacon describes the final two years of the war, for the Delegacion, as a phase of 

“conciliation” where the earlier overt hostility cultivated by figures like Millán Astray and Bolín 

was dispensed with. Nevertheless, he notes, this metamorphosis was more one of attitude than 

anything else.175 Their approach, under Arias Paz, remained highly restrictive and authoritarian 

175 Deacon, British News Media and the Spanish Civil War, 32 
174 Ibid., 90-91 
173 Virginia Cowles, Looking for Trouble (London: H. Hamilton, 1941), 84 
172 Deacon, British News Media and the Spanish Civil War, 34 
171 Preston, We Saw Spain Die, 129 
170 Deacon, British News Media and the Spanish Civil War, 33-34 
169 Southworth, Guernica! Guernica!, 499 



45 

until the final days of the war. Correspondents continued to work under a regimen that would 

only publish non-compromising, state approved information — they were just free to do so 

without constant threats of execution and imprisonment.  

 

CONCLUSION 

 An oft-repeated sentiment about the Spanish Civil War is that, for once, the history was 

not written by the victors. Despite the longevity of the Franco regime, which continued until 

1975 — outlasting his fascist contemporaries — the cause of the Second Spanish Republic 

endured as a rallying point for antifascist movements until the present day. Foreign 

correspondents played a vital role in shaping the public’s understanding of the conflict, drawing 

attention to events — such as the protracted defense of Madrid and the destruction of Guernica 

— which garnered sympathies as well as inspired horror. Both Nationalist and Republican 

recognized the foreign press as a powerful agent for affecting public opinion, but their 

approaches to them differed greatly. Republicans, though their image was tarnished from the 

beginning due to stories of anticlerical violence printed in the international press, recognized 

over time how removing obstacles from the path of foreign journalists could restore their image 

and inspire sympathy. The Nationalists, on the contrary, seemed to see the presence of the 

foreign press as a necessary nuisance — required to get their version of events published, but 

otherwise a risk to their international image. As a result, their press officers spent much of their 

time obstructing the efforts of journalists. By the time international opinion had turned against 

them, the Nationalists also recognized a change in approach was needed, but by that point much 

of the damage was already done.  

 



46 

BIBLIOGRAPHY 

Allen, Jay. “Slaughter of 4,000 at Badajoz, ‘City of Horrors,’ is told by Tribune Man.” Chicago 

Daily Tribune, August 30, 1936. https://www.newspapers.com  

Associated Press."Madrid Militiamen Raid and Seal Embassies of Germany and Italy: Spanish 

Rightists are Ejected from the Reich Building -- Berlin is Amused and Rome is Angered 

by the Seizures -- Americans are Ready to Leave the Capital. Fascist Embassies Seized 

by Madrid." New York Times, Nov 25, 1936, ProQuest Historical Newspapers 

Associated Press. “Victory at Teruel is Hailed with Joy in Insurgent Spain,” New York Times, 

January 2, 1938. ProQuest Historical Newspapers. 

Associated Press. “Battle for Teruel Still Being Fought in 2 Feet of Snow,” New York Times, 

January 3, 1938. ProQuest Historical Newspapers. 

Barea, Arturo. The Forging of a Rebel. Pushkin Press, 2019. 

Beevor, Antony. The Battle for Spain: The Spanish Civil War 1936-1939. Weidenfeld & 

Nicolson, 2006. 

Buckley, Henry. The Life and Death of the Spanish Republic. H Hamilton, 1940. 

Bolín, Luis Antonio. Spain: The Vital Years. Cassell, 1967. 

Cardozo, Harold G. The March of a Nation, My Year of Spain's Civil War. Robert & McBride, 

1937. 

Carney, William P. “Bombing Lacking Evidence,” New York Times, May 5, 1937. ProQuest 

Historical Newspapers. 

Cowles, Virginia. Looking for Trouble. H. Hamilton, 1941. 

“Air Raid Wipes Out Basque Town,” Daily Mail, April 28, 1937. Gale Primary Sources. 

https://www.newspapers.com


47 

Deacon, David. British News Media and the Spanish Civil War: Tomorrow May Be Too Late. 

Edinburgh University Press, 2008.  

Gellhorn, Martha. The Face of War. Atlantic Monthly Press, 1988. 

Jensen, Geoffrey. Irrational Triumph: Cultural Despair, Military Nationalism, and Ideological 

Origins of Franco's Spain. University of Nevada Press, 2002. 

Knightley, Phillip. The First Casualty: From Crimea to Vietnam: The War Correspondent as 

Hero, Propagandist, and Myth Maker. Harcourt Brace Jovanovich, 1975. 

Koestler, Arthur. Spanish Testament. Victor Gollancz, 1937. 

Marquis, Alice Goldfarb. “Words as Weapons: Propaganda in Britain and Germany during the 

First World War.” Journal of Contemporary History 13, no. 3 (1978): 467–98. 

http://www.jstor.org/stable/260205.  

Matthews, Herbert L. A World in Revolution: A Newspaperman’s Memoir. Scribner, 1971. 

Matthews, Herbert L. "Teruel Still Held by Loyalist Army, Visit There Shows.” New York Times, 

January 5, 1938, ProQuest Historical Newspapers. 

McCullagh, Francis. In Franco's Spain: Being the Experiences of an Irish War Correspondent 

During the Great Civil War which began in 1936. Burns, Oates & Washbourne ltd, 1937. 

Minchom, Martin. The Spanish Civil War in the British and French Press. Liverpool University 

Press, 2024.  

Monks, Noel. Eyewitness. Frederick Muller, 1955. 

Mora, Constancia de la. In Place of Splendour. London, Michael Joseph Ltd, 1940. 

"Arms Found in Embassy." New York Times, Nov 26, 1936. ProQuest Historical Newspapers. 

“Inquirer Doubtful on Guernica Fire,” New York Times, May 5, 1937. ProQuest Historical 

Newspapers 

http://www.jstor.org/stable/260205


48 

“New Rebel Statement on Guernica,” New York Times, May 3, 1937. ProQuest Historical 

Newspapers. 

Payne, Stanley G. The Spanish Civil War. Cambridge University Press, 2012. 

Preston, Paul. The Spanish Civil War 1936-1939. Weidenfeld and Nicolson, 1986. 

Preston, Paul. “The Answer Lies in the Sewers: Captain Aguilera and the Mentality of the 

Francoist Officer Corps.” Science & Society 68, no. 3 (2004): 277–312. 

http://www.jstor.org/stable/40404188.  

Preston, Paul. We Saw Spain Die: Foreign Correspondents in the Spanish Civil War. Constable & 

Robinson, 2008. 

Riegel, O. W. “Press, Radio, and the Spanish Civil War.” The Public Opinion Quarterly 1, no. 1 

(1937): 131–36. http://www.jstor.org/stable/2744812.  

Sanders, Michael, and Philip M Taylor. British Propaganda during the First World War, 1914-18. 

1st ed. Bloomsbury, 1982.  

Shelmerdine, Brian. British Representations of the Spanish Civil War. Manchester University 

Press, 2006. 

Southworth, Herbert Rutledge. Guernica! Guernica!: A Study of a Journalism, Diplomacy, 

Propaganda, and History. University of California Press, 1977. 

Steer, George L. “The Tragedy of Guernica, Town Destroyed in Air Attack, Eye-Witness’s 

Account” The Times, April 27, 1937.  

Steer, George L. “Priest Blames Airplanes: Correspondent Stresses Part of Bombs in Guernica 

Raid”, New York Times, May 5, 1937. 

Thomas, Hugh. The Spanish Civil War. Eyre & Spottiswoode, 1961. 

Williams, Kevin. A New History of War Reporting. Rutledge, 2020. 

http://www.jstor.org/stable/40404188
http://www.jstor.org/stable/2744812


49 

Ziffren, Lester. “The Correspondent in Spain.” The Public Opinion Quarterly 1, no. 3 (1937): 

112–16. http://www.jstor.org/stable/2744677.  

http://www.jstor.org/stable/2744677

